Zdroj: https://www.psad.cz/akce/podzimni-koncert-jicin  •  Vydáno: 18.11.2019 12:19  •  Autor: Dalibor

Podzimní koncert Jičín

Fotky a recenze koncertu

„Foerster“ a „Antonín Dvořák“ / Podzimní sborový koncert
Porotní sál jičínského zámku, 9. listopadu 2019

Fotogalerie z Podzimního sborového koncertu, konaného v sobotu 9. listopadu 2019 v Porotním sále jičínského zámku. <- zde

Recenze posluchače koncertu J. K. Čeliše

Druhou listopadovou neděli se v Porotním sále jičínského zámku konal tradiční Podzimní sborový koncert, na němž vedle jičínského pořádajícího Smíšeného pěveckého sboru Foerster vystoupil jako host Pěvecký sbor Antonín Dvořák Turnov. Už plakát a programový list prozradily dramaturgii večera, stejně jako u minulých akcí dobře promyšlenou, jednak pořadím domácího a hostujícího sboru se závěrečným společným vystoupením ve dvou skladbách, jednak ozřejmující rozdílnou osobitost obou těles, které se profilovaly i trochu odlišným výběrem skladeb.

Jičínský pěvecký sbor je počtem zpěváků mohutnější než o něco štíhlejší Antonín Dvořák, jeho zřejmou výhodou je účast mladé generace, která je ve sboru výrazně zastoupena. To není u pěveckých sborů zdaleka samozřejmé, Foersterovi se dlouhodobě daří získávat právě mladé zpěváky a zpěvačky. To se promítá do barvy tónu a určitě i do intonační jistoty, kterou se jičínský sbor může pyšnit, dokonce v tom smyslu, že se intonace a vyváženost hlasů v posledních letech dostala i díky sbormistryni Boženě Maxiánové na ještě vyšší úroveň. A určitě přispívá i k možnosti odvážit se interpretace obtížnějších skladeb, jakými jsou dvě skladby O. Gjeila, Purifoyova Jazz Exsultate či technicky obtížná Janáčkova Kačena divoká. U Antonína Dvořáka je zřejmá výrazná muzikantská osobnost Bohumila Lédla, jenž je v jedné osobě nejen dirigentem, ale i velmi zručným klavíristou, dokonce v řadě žánrů včetně jazzu, a rovněž autorem, skladatelem. Turnovský sbor vsadil na větší počet kratších kusů s důrazem na úpravy lidových písní, z nichž některé – vedle i jedné vlastní skladby (Cantate domino) svého dirigenta – Lédl upravil. A – před závěrečnými dvěma spirituály – pochopitelně nemohla chybět jedna píseň Antnína Dvořáka – Dyby byla kosa nabróšená.

Tentokrát dramaturgie nezařadila, jak se v některých případech děje, sólová instrumentální vystoupení, pro kompaktní dojem z večera bylo dostačující řečené členění večera, jenž byl navíc bez přestávky a naplnil tak pro posluchače přiměřenou a únosnou délku zhruba devadesáti minut. O zpestření se tedy postarala pěvecká sóla ve skladbách turnovského sboru i osobností participujících na koncertu, jimiž byl korepetitor Foerstra Pavel Krčmárik, rovněž zpívající, a Hana Zikmundová, profesorka jičínského gymnázia, která průvodním slovem, jako vždy přirozeně uvolněném (to rovněž oceňuji, škrobenost a různé podbízivé manýry jsou nešvarem řady vystoupení jiných těles) velmi zdárně navázala kontakt s publikem.

Když tedy na konci podzimního koncertu předstoupili před spojené sbory sbormistři Božena Maxiánová a Bohuslav Lédl, mohli si říci posluchači, kteří si poslední skladbu, Smetanovu Proč bychom se netěšili, společně s oběma sbory zazpívali, že zažili zdařilou kulturní událost.